Auta i wyścigi to jest to! [GALERIA] - Nowiny Zabrzańskie

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuj pliki Cookies
Więcej informacji

Auta i wyścigi to jest to! [GALERIA]

Od małego bardziej interesowały ją autka niż lalki. Nic więc dziwnego, że zabrzanka Aleksandra Gorczyca studia na Inżynierii Mechatronicznej  Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. A tam – niezwykłą przygodę – AGH Racing. To studencki zespół, budujący bolidy wyścigowe na międzynarodowe wyścigi klasy Formuła Student. Odbywają się na prawdziwych torach wyścigowych jak choćby Circuit De Catalunya w Barcelonie.

Zespół AGH Racing działa od 2012 roku, właśnie rozpoczyna siódmy sezon działalności. Jest już rozpoznawalny na arenie międzynarodowej, bo odnosi sukcesy w najbardziej prestiżowych zawodach i konkuruje ze światową czołówką. Na uczelniach technicznych na całym świecie działa około 500 takich zespołów.

– Najnowszy  bolid spalinowy pieszczotliwie zwany Grażyna to już czwarty w dorobku zespołu  samochód z takim napędem, teraz mamy też samochód elektryczny, Stanisława. Auta powstają na uczelni praktycznie od zera – projektujemy je, wykonujemy większość części, składamy, a potem jeździmy z nimi na zawody. Kierowcami również są studenci i, co ważne, nie mogą być zawodowymi kierowcami – opowiada Aleksandra Gorczyca..

Bolid budowany jest na dwa lata, ale już w drugim roku konieczne są jego udoskonalenia. Rozpoczynający się sezon będzie drugim rokiem Grażyny. Stanisław zadebiutował dopiero w tym roku, w lipcu. W całym sezonie 2018 zespół z AGH z zabrzanką w składzie zdobył cztery puchary na zawodach FS Michigan i FS Netherlands, dwa pierwsza miejsca na zawodach FS Netherlands oraz FS Spain, dwa drugie miejsc na zawodach FS Netherlands oraz szereg innych dobrych wyników.

- Te fenomenalne wyniki są rezultatem ciężkiej pracy najzdolniejszych członków naszego zespołu, stałego wsparcia ze strony uczelni oraz zainteresowania ze  strony przemysłu .Ubiegły sezon zaowocował premierą pierwszego w Polsce bolidu wyścigowego klasy Formuła Student z napędem elektrycznym a także rozpoczęciem prac nad systemami jazdy autonomicznej. Obecnie jesteśmy jedynym zespołem w Polsce mogącym się pochwalić dwoma samochodami FS: z napędem elektrycznym i z napędem spalinowym. Doceniło to Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które wsparło nas w ramach projektu Najlepsi z Najlepszych 2.0. Dostaliśmy także najwyższe pośród wszystkich beneficjentów programu wsparcie w sezonie 2018/2019 w ramach projektu Najlepsi z Najlepszych 3.0. Wymiernym owocem działalności zespołu jest stale rosnąca ilość rozpoczętych doktoratów, w tym doktoratów wdrożeniowych oraz skutecznie konkurujące na rynku firmy technologiczne prowadzone przez byłych członków zespołu. Absolwenci AGH aktywnie uczestniczący przy budowie i projektowaniu bolidów wyścigowych są bardzo cenieni na rynku pracy i wykazują ponadprzeciętne doświadczenie praktyczne, także w obszarach najnowocześniejszych technologii w tym technologii związanych z szeroko rozumianą elektromobilnością. Pierwsze zawody i związane z nimi emocje już na początku przyszłego roku! – zapowiada zabrzanka.

Formuła Student to zawody przeznaczone dla uczelni i wydziałów technicznych z całego świata. Na różnych torach wyścigowych – często tych samych, na których odbywają się wyścigi Formuły 1 – studenci z najlepszych szkół wyższych prezentują swoje bolidy. Liczą się zarówno właściwości jezdne auta, jak i jego prezentacja. Samochody zaliczają się do różnego rodzaju klas i muszą spełniać szereg wymagań bezpieczeństwa narzuconych regulaminem zawodów FS.  Rozgrywane podczas zawodów konkurencje dzieli się na część statyczną i dynamiczną. Łącznie do zdobycia jest 1000 punktów. Zwycięża drużyna, która uzyska ich najwięcej. W konkurencjach dynamicznych bolid testowany jest w takich kategoriach jak przyspieszenie na 75 metrów, jazda po „ósemce”, kilometrowy tor przeszkód i jazda 22. Kilometrów ze zmianą kierowcy w połowie przejazdu. Do konkurencji statycznych wliczamy prezentację biznesową, analizę kosztów oraz projekt samochodu.

Aleksandra Gorczyca ukończyła klasę matematyczno –fizyczną w I LO w Zabrzu. Miłość do motoryzacji, wyścigów i F1 zaszczepił w niej tato. – Dlatego marzyłam o dostaniu się na AGH w Krakowie. A potem, by dostać się do AGH Racing. A sprawa nie jest prosta, w tym roku mieliśmy 160 chętnych, ale przyjęliśmy około 40 osób. Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że praca w takim zespole daje więcej niż same studia. Tu od razu można zastosować zdobytą wiedzę w praktyce; często zamiast na wykłady chodzę popracować w naszym garażu. To najlepsza decyzja, jaką mogłam podjąć.

DANE BOLIDÓW:

AGH RTC 6.0 „Grażyna” -Napęd spalinowy (czarno czerwona)

Moc – 96 KM

Moment – 65 Nm

Masa – 198 kg

Przyspieszenie 0-100km/h 3,99s

AGH RTE 1.0 „Stanisław”- Napęd elektryczny (czarno zielony)

Moc – 80 kW

Moment –125 Nm

Masa – 230 kg

Przyspieszenie 0-100km/h  4,5 s

Zespół szuka sponsorów mogących wesprzeć ten interdyscyplinarny projekt. Zainteresowanych współpracą zachęcają do kontaktu pod adresem  kontakt@racing.agh.edu.pl.

DARIUSZ CHROST

 

 


Wstecz

Wasze komentarze (0)

Dodaj komentarz



Current month ye@r day *

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud