Zdrowa woda. Porady dietetyka (cz. 3) - Nowiny Zabrzańskie

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuj pliki Cookies
Więcej informacji

Zdrowa woda. Porady dietetyka (cz. 3)

Ile maksymalnie wody można wypić? Czy jej nadmiar szkodzi?  Co z kranówką? Pić ją prosto z kranu czy lepiej przegotować? Wyjaśnia mgr Anna Kołdon, dietetyk kliniczny i sportowy z Centrum Medycyny Sportowej oraz ze Śląskiego Centrum Chorób Serca.

zdrowa_woda_3- Woda jest substancją niezbędną do życia. Nasz organizm nie magazynuje wody, dlatego właśnie tak ważne jest jej stałe uzupełnianie. Przypomnijmy, ile codziennie powinniśmy jej wypić.

- Polskie normy i zalecenia dotyczące dziennego picia wody opracował Instytut Żywności i Żywienia. Dotyczą one nie tylko dzieci i młodzieży, ale także osób dorosłych. Zalecane, dzienne spożycie wody to: •    Niemowlęta- 800 ml •    Dzieci: - w wieku 1-3 lat-1300 ml - w wieku 4- 6lat-1700 ml - w wieku 7-9 lat – 1900 ml. •    Dziewczęta w wieku 10 -12 lat- 2100 ml, chłopcy 10-12 lat – 2400 ml •    Dziewczęta w wieku 13-15 lat – 2200 ml, chłopcy 13-15 lat – 3000 ml •    Dziewczęta w wieku 16-18 lat -2300 ml, chłopcy w wieku 16 -18 – 3300 ml. •    Dorosły mężczyzna powinien spożywać ok. 3000-3500 ml, a kobiety 2000 -2500 ml.

- Ile maksymalnie wody można wypić? Czy jej nadmiar szkodzi?

- Picie odpowiedniej ilości wody jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale okazuje się, że w niektórych przypadkach nadmiar wody może być bardziej szkodliwy niż jej niedobór. Naukowcy opracowali wskazania dziennego spożycia wody, aby uniknąć przypadków jej nadmiaru. Badacze ujawnili, że bezpieczna ilość wody dla zdrowego mężczyzny o umiarkowanej aktywności fizycznej to 3,7 litra dziennie, a dla kobiety 2,7 litra dziennie. Obliczeń dokonano, mierząc, ile wody w ciągu dnia tracimy wraz z potem, moczem oraz przez oddychanie. Przewodnienie (hiperwolemia) oznacza zbyt intensywne gromadzenie wody w ustroju. Przyczyną jej nadmiaru w organizmie może być zbyt duża podaż płynów u pacjentów z niewydolnością nerek, chorujących na niewydolność serca, zespół nerczycowy, marskość wątroby czy zespół nieadekwatnego wydzielania wazopresyny (SIADH). Głównym objawem zatrzymania wody w organizmie są obrzęki, które lokalizują się zwykle na najniżej położonych częściach ciała, czyli w okolicach podudzi i kostek, a w nocy w okolicy krzyżowo-lędźwiowej. W przebiegu nadmiaru wody u pacjentów można zaobserwować wzrost ciśnienia tętniczego. Ponadto, u części chorych rozwija się obrzęk płuc, który jest stanem wymagającym natychmiastowej hospitalizacji.

- Co z kranówką? Pić ją prosto z kranu czy lepiej przegotować?

- Jakość wody z kranu uzależniona jest od wielu czynników, w tym m.in. od lokalizacji, ponieważ różni się ona w zależności od źródła. Zadaniem lokalnych przedsiębiorstw wodociągowych jest dostarczenie do gospodarstw domowych takiej jakości wody, by nie powodowała ona zagrożenia dla zdrowia człowieka, co oznacza, że woda ta musi być zdatna do spożycia. Picie wody z kranu jest całkowicie bezpieczne i możemy robić to bez obaw o własne zdrowie. Warto jednak pamiętać, że jakość wody z kranu uzależniona jest również od stanu naszej prywatnej, czyli wewnętrznej instalacji wodociągowej – tą drogą do naszej wody może dostawać się np. rdza czy zanieczyszczenia mikrobiologiczne. Nie bez znaczenia przy tym jest to, że w większości przypadków woda z kranu jest twarda, co oznacza, że zawiera sole wapnia i magnezu. Znaczną część wód wodociągowych stanowią te średnio zmineralizowane – zawierające ok. 500 mg substancji mineralnych w litrze.  Nie stanowi ona zagrożenia dla naszego zdrowia (wprost przeciwnie), ale może znacznie skrócić żywotność naszych sprzętów: czajnika, pralki czy zmywarki. Z tych powodów, jeśli zdecydujemy się na picie wody kranowej, warto ją wcześniej przefiltrować np. za pomocą czajnika filtrującego lub zakładając specjalny filtr do wody. Niestety, przegotowanie nie tylko nie poprawia stanu wody, ale wręcz może go jeszcze pogorszyć.  Podczas wrzenia woda intensywnie paruje. Paruje jednak tylko woda, a inne związki chemiczne w niej rozpuszczone zostają. Wraz z parą z naczynia ubywa czystej wody, a zwiększa się zagęszczenie innych związków. Dlatego pod względem chemicznym podgrzana woda jest mniej zdrowa niż nieprzegotowana.


Wstecz

Wasze komentarze (0)

Dodaj komentarz



Current month ye@r day *