Zdrowa woda. Porady dietetyka (1) - Nowiny Zabrzańskie

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuj pliki Cookies
Więcej informacji

Zdrowa woda. Porady dietetyka (1)

Przyjęło się, że zdrowy, dorosły człowiek powinien wypić co najmniej dwa litry wody dziennie. Każdemu tyle potrzeba? Po co i ile wody ma wypić dorosła, zdrowa osoba?   Wyjaśnia mgr Anna Kołdon, dietetyk kliniczny i sportowy z Centrum Medycyny Sportowej oraz ze Śląskiego Centrum Chorób Serca.

zdrowa_woda_1- Woda jest substancją niezbędną do życia. Ciało dorosłego człowieka składa się w 60% z wody, u dziecka w 75%, a u niemowlaka w 94%.Ogólna zawartość wody jest wartością zmienna i zależy od wieku, płci i procentowej zawartości tłuszczu w organizmie człowieka. Te liczby pokazują, jak wiele jej potrzebujemy. Nasz organizm nie magazynuje wody, dlatego właśnie tak ważne jest jej stałe uzupełnianie. Pełni ona w organizmie szereg funkcji m.in.: reguluje temperaturę ciała, transportuje substancje odżywcze, uczestniczy we wszystkich etapach trawienia, rozpuszcza związki powstające w reakcjach metabolicznych oraz dostarcza składników mineralnych i tlenu do każdej komórki naszego ciała. Przede wszystkim wraz z wodą usuwane są z organizmu toksyny.

Polskie normy i zalecenia dotyczące dziennego picia wody opracował Instytut Żywności i Żywienia. Zalecane spożycie wody:

•    Niemowlęta- 800ml dziennie •    Dzieci: - w wieku 1-3 lat-1300ml dziennie - w wieku 4-6lat-1700ml dziennie - w wieku 7–9 lat – 1900 ml. •    Dziewczęta w wieku 10–12 lat- 2100 ml wody, chłopcy 10–12 lat – 2400 ml wody dziennie •    Dziewczęta w wieku 13–15 lat– 2200 ml, chłopcy 13-15 lat 3000ml dziennie •    Dziewczęta w wieku 16–18 lat – 2300 wody, chłopcy w wieku 16–18 – 3300 ml dziennie •    Dorosły mężczyzna powinien spożywać ok. 3000-3500 ml, a kobiety 2000-2500ml dziennie.

 

Mimo, że to woda razem z innymi płynami jest podstawą dziennej realizacji zapotrzebowania na nią, to również jej dobrym źródłem są owoce i warzywa o konsystencji stałej, w skład których wchodzi znaczny procent wody. To m.in.: arbuz, melon, truskawki, cytryna, pomarańcza, grejpfrut, cukinia, sałata, ogórek, pomidor, szpinak, marchew.

Jakie skutki może mieć niedobór wody w organizmie?

- Skutki odwodnienia mogą być dla nas niebezpieczne, a utrata wody ponad 15% masy ciała może prowadzić nawet do śmierci. Bez wody organizm jest w stanie przeżyć tylko ok.7 dni. Człowiek traci wodę przede wszystkim w trakcie oddychania, poprzez oddawanie moczu oraz z potem. Nasz organizm natychmiast reaguje na niedobór wody, mogą pojawić się m.in.: bóle, zawroty głowy, zmęczenie, rozdrażnienie, zaburzenia koncentracji, drętwienie, a nawet drgawki. Odwodnienie jest niezwykle niebezpieczne, szczególnie u najmłodszych oraz u seniorów. Pierwszymi jego oznakami są rumieńce na twarzy, podwyższenie temperatury ciała, zmęczenie, osłabienie, przyspieszona akcja serca oraz wzmożone pragnienie. U niemowląt może wystąpić zapadające się ciemiączko i gałki oczne. W takim przypadku należy natychmiast podać do picia wodę. Na niebezpieczną utratę wody z organizmu, wszyscy jesteśmy szczególnie narażeni latem. Wysokie temperatury wzmagają nadmierną utratę wody-proces pocenia, przez co gospodarka wodna nasza  organizmu zostaje zaburzona. Zwiększone zapotrzebowanie na wodę pojawia się nie tylko przy wysokich temperaturach, ale co zaskakujące również przy bardzo niskich temperaturach. Dlatego tak ważne jest, by w tym czasie dużo pić. Organizm intensywniej wtedy pracuje i spala energię na ogrzewanie się. Większe ilości powinni pić także sportowcy, ze względu na jej utratę wraz z potem. Również seniorzy i kobiety w ciąży powinni zwrócić uwagę na zwiększone ilości spożywanych płynów.


Wstecz

Wasze komentarze (0)

Dodaj komentarz



Current month ye@r day *