Spór o śmieci trafi do sądu - Nowiny Zabrzańskie

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuj pliki Cookies
Więcej informacji

Spór o śmieci trafi do sądu

Firma FCC, która odpowiada za wywożenie i zagospodarowywanie odpadów z Zabrza, domaga się podwyżki cen za swoje usługi. Skutkiem może być duża podwyżka dla mieszkańców.

Sprawa będzie miała finał w sądzie. A lada dzień ogłoszony zostanie kolejny „śmieciowy” przetarg.

O podwyżkę opłat za śmieci zapytał w poniedziałek na sesji Rady Miasta radny Sebastian Dziębowski: Czy to prawda, że firma FCC już teraz domaga się od  miasta wyższych opłat za wywożenie odpadów, nie czekając na nowy przetarg, który zostanie ogłoszony we wrześniu? Potwierdził to wiceprezydent Krzysztof Lewandowski.

- Obecna umowa zakłada, że za świadczenie tych usług przez trzy lata miasto zapłaci około 70 milionów, ponad 2 miliony miesięcznie. Teraz firma domaga się kilkunastoprocentowej podwyżki – mówi wiceprezydent Borys Borówka. – Nie możemy spełnić tego żądania, bo obowiązują nas przepisy o zamówieniach publicznych. Dlatego sprawę rozstrzygnie sąd.

Obszernych wyjaśnień w sprawie udzieliła nam Aldona Dydak, rzecznik prasowa FCC.  „To prawda, zwróciliśmy się do miasta z wnioskiem o aktualizację wynagrodzenia za świadczone usługi. Taka konieczność wynika przede wszystkim z nadzwyczajnej zmiany warunków prowadzenia działalności w zakresie gospodarki odpadami, która nastąpiła od daty zawarcia umowy, w szczególności w trakcie roku 2018, a która doprowadziła do nieprzewidywanego i drastycznego wzrostu kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów. Największy wpływ na wzrost tych kosztów w Zabrzu mają trzy czynniki. Pierwszym z nich jest wzrost kosztów zagospodarowania odpadów spowodowany przede wszystkim diametralnym wzrostem opłaty za korzystanie ze środowiska czyli tzw. „opłaty marszałkowskiej” z 120,76 zł za tonę odpadów komunalnych w 2017 roku do 170 zł w roku 2019 oraz wprowadzonym z końcem 2017 r. embargo zakazującym eksportowania do Chin 24 rodzajów odpadów, w tym odpadów o kodach objętych przedmiotem umowy z Miastem Zabrze. W konsekwencji tego brakuje odbiorców tych odpadów na rodzimym rynku, co powoduje bardzo duży wzrost cen w istniejących zakładach zajmujących się recyklingiem. Drugi czynnik to wzrost ilości generowanych odpadów w trakcie trwania umowy na terenie Miasta Zabrze w stosunku do prognozowanych na podstawie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia – w przypadku niektórych odpadów nawet kilkukrotny (wielkogabaryty), co pociąga za sobą wzrost kosztów logistyki wynikających ze zwiększonej ilości ton odpadów do odebrania z terenu miasta. Trzeci czynnik to podwyżka godzinowej stawki wynagrodzenia za prace od 1 stycznia 2019 roku oraz rekordowo niskie bezrobocie. W czerwcu w województwie śląskim odnotowano bezrobocie na poziomie 3,9%, czyli najniższe od 30 lat, co skutkuje trudnościami z zatrudnieniem pracowników na stanowiskach kierowcy śmieciarki, ładowacza czy sortowacza odpadów, a tym samym konieczność konkurowania wynagrodzeniem. W sektorze usług koszty płac stanowią znaczącą część kosztów prowadzenia działalności. Wszystkie te czynniki są czynnikami zewnętrznymi, na które spółka nie miała wpływu. Nie były one również możliwe do przewidzenia w momencie przygotowywania oferty oraz zawierania umowy na początku 2017 roku, a spowodowały drastyczne zwiększenie kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów, a tym samym nierentowność realizowanych usług.

Brak reakcji zarządu FCC Polska na okoliczności powodujące powstanie po stronie spółki istotnej szkody, mógłby stanowić działanie na szkodę spółki i pozostawałoby w sprzeczności z obowiązkami Zarządu spółki kapitałowej, wynikającymi z przepisów Kodeksu spółek handlowych. Warto zwrócić uwagę, że ta sytuacja dotyczy wielu podmiotów prowadzących działalność na rynku gospodarki odpadami. Okoliczność ta – wedle wiedzy Zarządu FCC Polska – skutkuje weryfikacją/renegocjacją wynagrodzeń z tytułu umów obejmujących odbiór i zagospodarowanie odpadów z wielu gminach w Polsce”.

Spór sądowy odbywać się będzie w cieniu nowego przetargu. Obecna umowa obowiązuje do końca marca 2020 roku. W nowym przetargu miasto będzie podzielone na część północną i południową, a przetarg będzie prowadzony dla każdej części osobno. Zmieni się też prawdopodobnie sposób rozliczania z firmą, która wygra przetarg – nie będzie to, jak obecnie, ryczałt, tylko zapłata za każdą tonę faktycznie odebranych i zagospodarowanych odpadów. Bez względu na to, kto wygra, już teraz wiadomo, że będzie znacznie drożej niż obecnie. W wielu miastach nowe ceny w przetargach są o kilkadziesiąt procent wyższy niż wcześniej. Szczególnie, że śmieci produkujemy coraz więcej. Łączna masa odebranych odpadów komunalnych w 2018 roku w Zabrzu wyniosła 63 138 ton, w tym było 36 tys. ton odpadów zmieszanych. Każdy z nas wyprodukował 397 kg śmieci. Dla porównania średnia wojewódzka to 352 kg.

 


Wstecz

Wasze komentarze (0)

Dodaj komentarz



Current month ye@r day *

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud