Inwestycje drogowe nabiorą tempa - Nowiny Zabrzańskie

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuj pliki Cookies
Więcej informacji

Inwestycje drogowe nabiorą tempa

Jakie drogi zostaną zmodernizowane? Kiedy rozpocznie się remont ul. Piłsudskiego? Czy będzie połączenie ul. Rymera z  Hagera? Co z drogą na wysypisko, omijającą Zandkę?

Mówi Danuta Bochyńska – Podloch, która  w kwietniu została dyrektorem Miejskiego Zarządu Dróg i Infrastruktury Informatycznej.

* Przechodzi Pani z jednego trudnego odcinka na drugi. Modernizacja sieci wodnokanalizacyjnej łatwa nie była. Teraz czeka na Panią kolejne wyzwanie.

Jestem dumna z tego, że mogę pracować na rzecz rodzinnego miasta. Gospodarka wodno – ściekowa to była sieć podziemna, która generuje przede wszystkim mało widoczny dla przeciętnego obserwatora efekt ekologiczny. Jednak miasto Zabrze, jako jedno z nielicznych w Polsce, zdecydowało się, by przy okazji zrealizować wiele prac kompleksowo – czyli przy okazji modernizacji sieci poprawiono w wielu miejscach stan dróg, albo wręcz wybudowano je od nowa.

* Paradoksalnie największym chyba miejskim problemem drogowym jest obecnie modernizacja Drogowej Trasy Średnicowej, która do miasta nie należy. Inwestycja marszałka województwa w pewnej mierze spada na barki Zabrza.

Przy dużych inwestycjach tak już jest, że nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem. Tu trwają obecnie prace remontowe, wykonywane w ramach gwarancji. Sytuacja jest o tyle opanowana, że Eurovia, generalny wykonawca, nie odżegnuje się od wykonania tych robót. Wiadomo, że trwający remont to ogromna uciążliwość dla kierowców, korzystających w tej drogi. Ale roboty idą zgodnie z planem. Teraz robiony jest już drugi pas, ten w stronę Gliwic. W sierpniu roboty powinny zostać definitywnie zakończone. Co ważne, gwarancja od zakończenia prac będzie biegła od nowa.

* Kolejny duży temat drogowy, który już trwa, to ulica Archanioła, niedaleko stadionu Górnika. Przez lata systematycznie była ona zalewana po każdej większej ulewie.

Miasto pozyskało dotację unijną na przebudowę kanalizacji deszczowej w rejonie ulicy Archanioła. Zadanie podzielono na trzy kontrakty, dwa kontrakty są już bardzo zaawansowane, prace powinny zostać zakończone do końca roku, natomiast dla trzeciego kontraktu, na budowę zbiornika, nie udało się na razie wyłonić wykonawcy i przetarg zostanie niebawem powtórzony.

* Które inwestycje drogowe nabiorą rozpędu w najbliższych miesiącach?

Pierwsza umowa, którą podpisałam na nowym stanowisku, to przebudowa Kwartału Sztuki, druga – na roboty w Słonecznej Dolinie, gdzie jest trwa postępowanie przetargowe na budowę ul. Neptuna. W toku jest przetarg na przebudowę wiaduktu w ciągu DK 88, nad ul. Hagera. Lada dzień rozpocznie się przetarg na budowę kolejnych dróg w Słonecznej Dolinie, m.in. ul. PGR Nowy Dwór. Wykonamy tym samym zobowiązanie miasta wobec inwestorów i mieszkańców, którzy kupili tam działki i budują domy.

* A remont ulicy Piłsudskiego, na który od lat czekają zabrzanie?

Ta inwestycja już się rozpoczyna, ale odbędzie się w trzech etapach. Miasto Zabrze złożyło wniosek o dofinansowanie dla pierwszego etapu, tj. budowy ronda na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego i Roosevelta. W czerwcu planujemy ogłosić przetarg na tę budowę. Prace rozpoczną się w tym roku. Będą musiały być też skorelowane z działaniami spółki Stadion, która przymierza się do reorganizacji dojazdu autokarów drużyn gości do szatni na stadionie im. Ernesta Pohla. Na pewno budowa ronda będzie wiązała się z problemami komunikacyjnymi w mieście, uciążliwościami dla mieszkańców, zmianą organizacji ruchu. Ale… kiedyś trzeba to wreszcie zrobić. Kolejny odcinek remontu to fragment od tego skrzyżowania do wiaduktu kolejowego, tu również mamy już gotową dokumentację projektową i pozwolenie na budowę. Ostatni etap, na który dokumentacja nie jest jeszcze gotowa, to odcinek od wiaduktu do… no właśnie – albo do ul. Wolności, albo do ul. Grunwaldzkiej, albo do M1. Ta decyzja jeszcze nie zapadła. Przetarg na dokumentację zostanie rozpisany jesienią.

* Co z ulicą de Gaulle’a? Czy ona też planowana jest do remontu w niedługim czasie?

Ona będzie naprawiana w niektórych miejscach, w tym roku planujemy wykonać roboty na odcinku od Roosevelta do Reymonta, gdzie nawierzchnia jest mocno pofałdowana. Jednak całościowa modernizacja nie jest na razie planowana. Nie można równocześnie robić remontu dwóch głównych ulic na osi północ – południe, bo miasto stanie w korkach. Do tego w przyszłym roku Tramwaje Śląskie planują remont torowiska na odcinku od ul. Galla do Karola Miarki. To też potężna inwestycja, która spowoduje określone problemy w miejskiej komunikacji.

* Wiele problemów komunikacyjnych w mieście rozwiązałaby nowa droga, łącząca obecne ulice Rymera i Hagera. Byłby to wygodny objazd w wielu kierunkach dla mieszkańców z dzielnic Zaborze, Biskupice, Mikulczyce, Rokitnica, bez konieczności przejazdu przez centrum.

W priorytetach miasta jest to ulica o roboczej nazwie Nowo – Hagera, która przy okazji ma też rozwiązać problemy mieszkańców osiedla Zandka. W tym roku ma powstać program funkcjonalno – użytkowy, który sprecyzuje planowany przebieg oraz parametry techniczne projektowanej drogi.

* A co z drogą techniczną wzdłuż torów, która miała spowodować zmniejszenie ruchu pojazdów ciężarowych na Zandce?

Rozważaliśmy budowę tej drogi, której koszt szacowany jest na około 2 mln zł. Jednak czas realizacji byłby podobny jak pierwszego odcinka ul. Nowo – Hagera, więc uznaliśmy, że ten pomysł się nie broni. Szczególnie, że sporo pieniędzy musielibyśmy zapłacić PKP za ulokowanie części drogi na ich terenie.

* Tyle, że ulica Nowo – Hagera to koszt kilkudziesięciu milionów złotych, a jej realizacja potrwa zapewne wiele lat. A techniczną drogę wzdłuż torów można wybudować w kilka miesięcy.

Planujemy podzielenie budowy Nowo – Hagera na kilka etapów. Ten pierwszy, który odciążyłby Zandkę, szczególnie ulicę Cmentarną, stanowić będzie połączenie dzielnicy Zaborze z Biskupicami – od istniejącego skrzyżowania ulicy Rymera i Wolności do skrzyżowania ulic Hagera i Bytomskiej, które wymagać będzie przebudowy.

* Tuż obok remont skrzyżowania planuje Centrum Handlowe Platan.

W czerwcu Platan przystępuje do przebudowy skrzyżowania ul. Bytomskiej, Stalmacha i Religi. Centrum chce zapewnić mieszkańcom lepszy dojazd do swojego obiektu. Będzie m.in. umożliwiony prawoskręt z ul. Bytomskiej w stronę Centrum Handlowego, poszerzony wyjazd od Platana w kierunku centrum miasta oraz poszerzenie istniejącego lewoskrętu do dwóch pasów ruchu, jak również skorygowany zostanie prawoskręt do ulicy Stalmacha. To powinno choć w części polepszyć warunki ruchu w obrębie skrzyżowania.

* Wielu mieszkańców czeka jednak nie na te wielkie inwestycje, a na naprawienie przysłowiowej dziury w drodze obok ich bloku. Jakie mniejsze remonty planowane są w najbliższym czasie?

Jest sporo takich remontów, na które mieszkańcy czekają od lat, na przykład łączniki ulic Pomorskiej, Szafarczyka, Nowowiejskiego w Rokitnicy, obecnie zlecamy dokumentację na te prace. Dbamy też w wielu miejscach o poprawę bezpieczeństwa, poprzez budowę szykan, progów zwalniających, lepszego oznaczenia przejść dla pieszych. W dzielnicach na spotkaniach ludzie nie mówią o DTŚ, tylko o małych lokalnych problemach, które trzeba szybko pomóc im rozwiązać.

* MZDII zajmuje się też komunikacją miejską. Czy w tej działce coś się w najbliższym czasie zmieni?

Staramy się na bieżąco rozwiązywać problemy komunikacji publicznej, zgłaszamy do KZK GOP problemy, z którymi przychodzą do nas rady dzielnic. W obecnej chwili analizujemy możliwość zmiany trasy dwóch linii – chcemy umożliwić dojazd do strefy ekonomicznej, zmieniając przebieg linii 111, a także zmienić trasę linii 617, by autobusy wjeżdżały do Grzybowic.

* W Pani kompetencjach jest też rozwój ścieżek rowerowych na terenie Zabrza. Mimo, że rozmaite niewielkie odcinki tras rowerowych funkcjonują w różnych częściach miasta, wciąż nie doczekaliśmy się  rozwiązań, dzięki którym z każdej dzielnicy można by w bezpieczny sposób dotrzeć do centrum miasta.

Nie da się wszystkiego zrobić od razu, w krótkim czasie. Obecnie opracowujemy dokumentację ścieżki z osiedla Młodego Górnika do ul. Goduli, udało się też wreszcie zlecić opracowanie dokumentacji projektowej ścieżki rowerowej, zgłoszonej w ramach budżetu partycypacyjnyego przez Radę Dzielnicy Osiedla Kotarbińskiego Planujemy uporządkować ścieżkę wzdłuż ulicy de Gaulle’a oraz zlecić opracowanie dokumentacji projektowej ścieżek rowerowych w ramach projektu „Łączymy północ z południem”.

 

 

 

 

 


Wstecz

Wasze komentarze (0)

Dodaj komentarz



Current month ye@r day *

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud