Dziecko poszło do szkoły - Nowiny Zabrzańskie

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuj pliki Cookies
Więcej informacji

Dziecko poszło do szkoły

Twoje dziecko idzie po raz pierwszy do szkoły lub przedszkola? Przeczytaj, jakie niespodzianki mogą się zdarzyć w pierwszych tygodniach nauki. Opowiada o tym Urszula Koszutska, dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zabrzu.

* Jak przygotować dziecko, które po raz pierwszy idzie do przedszkola? Czy warto iść z nim wcześniej do placówki, by mogło zobaczyć nowe miejsce?

Pierwsze dni dziecka w przedszkolu, podobnie jak ucznia w szkole, mogą mieć znaczący wpływ na jego późniejsze sukcesy w szkole, dlatego warto się dobrze do tego okresu przygotować. Zaprezentujmy dziecku pozytywny obraz przedszkola lub szkoły. Przeprowadźmy rozmowę na temat zmiany w Ich życiu, opowiedzmy o nowym środowisku, w którym spędzi od teraz większość dnia. Powspominajmy własne doświadczenia szkolne, przedstawmy szkołę w korzystnym świetle. Zwracajmy uwagę na to, aby wspomnienia posiadały pozytywne emocje i nastrajały optymistyczne do środowiska szkolnego. Pokażmy przedszkole i szkołę jako miejsce nowych, ciekawych znajomości, a także wielu interesujących zdarzeń. Opowiedzmy o swoich sympatycznych przeżyciach i przyjaźniach. Pamiętajmy, że nowe środowisko naszego dziecka będzie go wzbogacało pod względem emocjonalnym, poznawczym i kompetencyjnym, będzie to miejsce zdobywania wiedzy i umiejętności. Aby uczeń mógł przyswajać wiedzę i umiejętności, potrzebne mu będą poczucie bezpieczeństwa oraz serdeczna atmosfera, i to zarówno w domu jak i środowisku szkolnym. Zbyt duży stres i napięcie emocjonalne będą powodem blokowania i niewykorzystania autentycznych możliwości dziecka. Istotna, w osiągnięciu sukcesu edukacyjnego, jest także postawa rodziców względem nauki, szkoły, obowiązków, rozwoju i radzenia sobie z nowymi, zwykle emocjonalnymi sytuacjami. Dlatego warto zadbać o zapewnienie dziecko spokojnej atmosfery i dobrego startu w pierwszych dniach, co zdecydowanie zwiększy szanse na jego sukces i umożliwi mu łagodniejsze wdrożenie się do nowej rzeczywistości i nowego trybu życia.

* Jak jest różnica w przygotowaniu dziecka przedszkolnego z dzieckiem, idącym pierwszy raz do szkoły podstawowej?

Różnica jest zasadnicza. Młody człowiek, idący po raz pierwszy do szkoły, wchodzi do zupełnie nowego środowiska, do nowych wymagań i nowych obowiązków; teraz już będzie uczniem, będzie wykonywał zadania szkolne, ćwiczenia domowe. Mimo tego, że posiada już doświadczenia z edukacji przedszkolnej, które oswoiły go z rutyną, schematem dnia i wyzwaniami, to jednak szkoła determinuje nowe zadania nie tylko dla niego, ale dla całej rodziny. Dziecko ma zdecydowanie więcej obowiązków, musi nauczyć się samodzielności, obowiązkowości i systematyczności, chociażby np. w pakowaniu pomocy dydaktycznych do szkoły. Wchodzi w zupełnie nową grupę, w nową przestrzeń szkoły. Całkowicie nową osobą jest wychowawczyni, nowe jest również pozostałe grono pedagogiczne placówki. Te wszystkie nowości muszą wpływać na pojawienie się wielu nowych pytań i napięcia emocjonalnego.

* W jakich sytuacjach konieczne jest wsparcie psychologa? Jakie mogą być sygnały, że dziecko, obojętnie czy w przedszkolu czy w szkole, czuje się źle?

Okres rozpoczęcia nauki w szkole pokrywa się z kolejnym kryzysem rozwojowym dziecka .W tym momencie młody człowiek traci spontaniczność, może nasilić się kapryszenie i zachowanie demonstracyjne oraz przesadne. Dzieci zaczynają bardziej zwracać uwagę na relacje społeczne i swoje emocje, a kontrola uczuć nie należy do zadań łatwych. Dlatego w tym okresie zachęcam dorosłych do wsparcia dziecka w roli ucznia, by starali się dostrzegać emocje doznawane przez dzieci i otwarcie o nich rozmawiali, nie krytykując i oceniając. Słuchajcie i okazujcie empatię, poświęćcie swój czas i uwagę. Zadbajcie o spokojną atmosferę wychodzenia do szkoły. To propozycje na początek okresu adaptacyjnego. W trudnych sytuacjach zapraszam do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, w godzinach od 8.00 – 18.00. A tymczasem życzę ciekawego i rozwojowego roku szkolnego oraz dobrej edukacyjnej przygody.

 


Wstecz

Wasze komentarze (0)

Dodaj komentarz



Current month ye@r day *

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud